3 veckor.
Per Bjergestam har varit verksam som förändringsledare sedan 1993. Han arbetar med hur
vi människor hanterar och driver förändring. Detta görs genom både mentorskap och
föreläsningar och arbetet sker både mot privatpersoner och företag. Per arbetar i nuläget
med en bok som handlar om hur man blir bättre på att samtala och kommunicera som riktar
sig mot gruppledare i första led, som t.ex. mellanchefer.
Önskat mål från uppdragsgivaren:
Materialet ska kunna användas utan personlig handledning.
Kunden som idag bedriver all sin utbildning på plats såg ett behov av att kunna göra mycket
av samma arbete digitalt. Allt mer blir idag digitalt och så även utbildningar. Vår kund anser
att detta saknas i sin verksamhet och det blir även problemet som vi ska hjälpa honom med.
En digital icke linjär lösning som frigör vår kund att göra mer.
Vi har använt oss av flera olika metoder för att föra arbetet framåt. Samtliga metoder som använts har på något vis givit oss fler insikter och har på så vis kunnat leda oss vidare i vår process.
Vi påbörjade arbetet med att göra en MVP Canvas. Vi baserade vår MVP på antaganden för att få en uppfattning av hur Per arbetar idag och hur kundgrupperna ser ut i nuläget. Vi fick med hjälp av denna metod en bild av hur tjänsterna ser ut och vilka möjligheter som finns inför framtiden utifrån kundens önskemål om digitalisering.
När vi hade gjort vår första MVP Canvas gick vi vidare till en Lightning Decision Jam (LDJ) för att idégenerera. Med hjälp av den här metoden fick vi fram flera idéer om eventuella lösningar utifrån problemformuleringen. Genom att diskutera i gruppen vilka möjligheter och utmaningar som finns med en digitalisering av materialet, fick vi fram tre “Hur kan vi”-frågor som vi tog med oss vidare i arbetet. Frågorna vi tog med oss var:
● Hur kan vi göra för att få fram rätt känsla?
● Hur kan vi individanpassa utbildningen?
● Hur kan vi få företag på plats att arbeta gemensamt digitalt?
Utifrån vår LDJ kände vi att vi kunde gå vidare i arbetet med en större uppfattning om vad vi ville presentera för lösningar. Vi gick sedan tillbaka till vår MVP Canvas och uppdaterade den med hjälp av de idéer vi fått fram hittills.
När vi hade landat i vilken lösning vi ville testa valde vi att gå vidare med Crazy 8’s. Hela gruppen fick individuellt visualisera och skissa ner våra varianter på lösningar. Då vi hade olika idéer valde vi att gå igenom allas lösningar och sedan göra en heatmapping på de bästa lösningarna som vi ville plocka med oss vidare.
Eftersom vi kände att vi hade fastnat lite i vår process så valde vi att göra en site-mapping för att skriftligt få ner vilka delar som behöver finnas med på sidan när den designas.
Med hjälp av vår site-mapping fick vi en tydligare bild av hur grunden på hemsidan ska vara. Vi kände dock att vi fortfarande hade lite svårt att komma vidare i och med att vi inte riktigt visste hur vi skulle börja med vår designprocess. Vi gick därför vidare med en User Story Mapping.
User Story Mapping används för att visualisera olika delar som vi vill att tjänsten ska
innehålla. Vi inkluderade också linjer som visar hur viktiga de olika funktionerna är för att
tjänsten ska fungera. De på översta raden visar det som måste finnas för att tjänsten
överhuvudtaget ska kunna användas.
Efter att vi gjorde User Story Mappingen skissade vi enskilt fram lösningar på till respektive
skärm. När alla var färdiga röstade vi i tystnad vilka av dessa som vi tyckte gav bäst flöde.
Dessa blev senare grunden till våra wireframes.
Tanken med wireframes är att det ska vara ett mellansteg mellan skisser och en färdig grafisk profil. Det ska vara enkelt att justera och visualisera funktionalitet utan att fokusera på detaljer. Vi omvandlade de handmålade skisserna till wireframes för att få en överblick över hur interaktionen och layouten på sidan skulle se ut. Likt site-mappingen började vi med inloggningsskärmen och avslutade med att kunden hade genomfört sin kurs.
Arbetet med wireframes gjorde att vi fick en tydligare vision kring hur vår tjänst skulle se ut. Därefter kunde vi gå vidare med att skapa en high-fidelity-prototyp för att visa vår tjänst med tydligare detaljer.
För att påbörja vår prototyp letade vi först inspiration från andra sidor för att komma fram till vilket färgtema vi ville använda oss av. Vi bestämde oss tidigt för att försöka undvika de svarta färgerna Per använder i sin grafiska profil då vi fruktade att kursinnehållet då skulle kunna framstå som för tungt att ta sig igenom. Vi skapade en startsida för beställaren för att visa hur beställningen skulle kunna se ut. Den sidan är ljusare än utbildningsplattformen för att skapa en professionell och enkel känsla. Det ska vara tydligt och lättnavigerat.
Vår tanke är att den som beställer kursen åt kursdeltagarna skriver in mejladresserna på alla deltagare. På så vis vet systemet automatiskt hur många som bör delas in i varje grupp för att kunna genomföra gruppövningarna. Samtidigt får även beställaren ett administrativt konto där den kan logga in för att moderera t.ex. vilka dagar kurserna ska genomföras.
Inloggningen: För att minska antalet klick vid inloggning, lägga till två varianter - SSO (Single Sign On) samt BankID.
● Att hitta sin kurs: Göra det smidigare att hitta en kurs genom att implementera en sökbar. Det är även tänkt att man ska kunna se en sammanfattande beskrivning av kursen redan i detta steg, så att användaren vet vad hen kan förvänta sig.
● Välja utbildning: Här är det tänkt att användaren ska kunna favoritmarkera kursen om den verkar intressant, var rolig att genomföra eller om användaren bara vill ha den snabbtillgänglig. Vi tänker också att man ska kunna bli rekommenderad kurser baserat på vad man tidigare har genomfört, samt relaterade kurser till den man tittar
på. Utöver det hade vi gärna byggt om hela sidan och lagt kurserna under kategorier som exempelvis ‘ej påbörjade’ och ‘avklarade’.
● Efter avslutad kurs: För att göra det roligare för användarna att genomföra kurserna och förhoppningsvis bidra till att de kommer tillbaka och gör fler, har vi tänkt att man tilldelas ett certifikat eller diplom av något slag - något som intygar att man har gjort en kurs och som man kan visa upp och vara stolt över.
● Användartester: Det absolut viktigaste innan prototypen går live är att användartesta den först. Då kommer man få tydlig feedback kring vad som behöver justeras innan tjänsten sätts i bruk på riktigt.